Een woning opruimen na een overlijden kost veel energie. U ziet er waarschijnlijk als een berg tegenop. Uw dierbare is namelijk net overleden, u heeft wellicht al veel voor de uitvaart moeten regelen, u bent nog volop aan het rouwen en dan komt nu ook dit er nog bij. Het kost niet alleen veel tijd en werk maar het kan ook het nodige verdriet met zich meebrengen. De plek en de spullen kunnen bepaalde herinneringen en emoties oproepen en u moet allerlei beslissingen nemen. Om u hierbij een beetje te helpen, hebben wij enkele tips met wat informatie voor u op een rij gezet.
Wie is er verantwoordelijk voor het leegruimen?
Het is handig om bij het leegruimen van de woning één iemand te hebben die alles coördineert. Uiteraard kunt u met meerdere mensen samen het huis leegruimen, maar het is wel handig als er centrale coördinatie is. Maar wie is er nu eigenlijk officieel verantwoordelijk voor een woning opruimen na overlijden en de kosten hiervan? Dat zijn de erfgenamen. Als er geen testament is opgesteld, dan wordt het wettelijke erfrecht gevolgd. In de wet staat onder andere dat alleen de echtgenoot of geregistreerd partner en bloedverwanten erven. Is er wél sprake van een testament? Dan staat daarin wie erfgenaam is. De erfgenaam is in principe verantwoordelijk voor het leegruimen van de woning. Wilt u dit niet, dan kunt u de nalatenschap verwerpen of beneficiair aanvaarden. Maar… Besluit u om toch spullen van de overledene voor uzelf te houden, uit het huis van de overledene mee te nemen of buiten te zetten? Dan wordt u toch alsnog gezien als wettige erfgenaam. Als u als erfgenaam geen actie neemt in het geval van een huurhuis, terwijl u hier wel toe bent opgeroepen, dan gaat de verhuurder over tot ontruiming. Hij heeft dan het recht om de kosten van de ontruiming te verhalen op de erfgenamen van de huurder.
Wanneer een woning opruimen na een overlijden?
Wanneer gaat u eigenlijk de woning opruimen na een overlijden? Dat is van verschillende factoren afhankelijk. Als u te maken heeft met een huurhuis of een verzorgingstehuis dient u na te gaan wanneer de huurovereenkomst stopt en wanneer het huis ontruimd moet zijn. Daarnaast hangt het er ook vanaf of je het zelf grotendeels gaat doen of het laat doen door een woningontruimingsbedrijf. Als u de tijd heeft dan is het goed om niks te overhaasten. Het ontruimen van het huis van een overleden dierbare is namelijk niet zomaar iets. Misschien bent u er de eerste dagen of zelfs weken vanaf de dag dat de persoon is overleden nog niet eens mee bezig, omdat u er nog niet klaar voor bent. Dat is volkomen normaal, want waarschijnlijk roepen veel spullen weer herinneringen op van vroeger. Hierdoor is het moeilijk om afscheid te nemen van bepaalde spullen. Bent u nog niet in staat om meteen te bepalen wat er met de spullen moet gebeuren maar moet het huis wel snel leeg geruimd worden? Dan is het eventueel ook een optie om de spullen tijdelijk in een opslagruimte te stallen en het op een later moment uit te zoeken.
Spullen verdelen in categorieën
Als u in een huis aankomt, waar overal spullen staan en hangen, kan het lastig zijn om alles te overzien. Het is dan zeker moeilijk om te beslissen wat u nu wilt/kan bewaren en wat u voorgoed weg doet. Misschien is een groot aantal spullen al verdeeld door de erfenis, maar er blijven vaak toch nog heel wat dingen over. Het gaat vaak vooral om spullen waar waardevolle herinneringen aan verbonden zijn. Om een beetje orde aan te brengen kan het helpen om de spullen te verdelen in twee of drie categorieën:
- spullen die u wilt bewaren;
- spullen die u nog kunt verkopen of weggeven;
- én een categorie met spullen die u niet kunt doorverkopen of weggeven en dus weggegooid kunnen worden.
Bekijk de indeling nog een keer goed alvorens u definitief beslissingen maakt. Op deze manier heeft u alles nog een keer goed kunnen overwegen en wordt het wat makkelijker om de juiste keuzes te maken.
Administratie bewaren
Naast spullen zult u in het huis ook administratieve zaken aantreffen. Nu heeft u wellicht de neiging om een groot gedeelte van de papiermassa meteen weg te gooien. Maar loop het toch rustig even door of bewaar dit tot een later moment. Zorg ervoor dat u de belangrijke documenten goed bewaart. Deze kunt u namelijk nodig hebben om de administratieve zaken netjes af te kunnen handelen. Dus gooi deze niet zomaar weg.
Niet zelf de woning opruimen na een overlijden
U hoeft de woning niet zelf op te ruimen na een overlijden. U kunt er voor kiezen een professioneel woningontruiming bedrijf in te huren. Deze keuze is natuurlijk ook afhankelijk van uw budget. Het ontruimen van een huurwoning moet altijd bezemschoon oftewel oplever klaar zijn. Dit wil zeggen dat het huis grondig moet worden schoongemaakt. Als u een professioneel woningontruiming bedrijf inhuurt, nemen ze vrijwel alle zorg uit handen en zullen zij ook op details letten zoals:
- de gaten in de muren vullen;
- de gordijnrails van de muur verwijderen;
- de vloerbedekking eruit halen;
- én de schoonmaak van andere voorzieningen die in de woning zijn aangelegd. Neem eens een kijkje bij een van deze woningontruiming bedrijven, dit zijn allemaal professionele bedrijven, die gespecialiseerd zijn in het ontruimen van een woning na een overlijden.
Sommige woningontruiming bedrijven bieden ook nog allerlei extra services aan. Zoals het bezorgen van spullen bij verschillende erfgenamen.
Vraag hulp van vrienden of familie
Zoals u heeft kunnen lezen is het leegruimen van een woning vaak een emotionele klus. Aarzel daarom niet om hulp te vragen bij vrienden of familie. Het kan erg zwaar zijn, waardoor het maken van de juiste keuzes lastiger wordt. Neem daarom iemand mee naar de woning of het verzorgingstehuis die u kan steunen en een hart onder de riem kan steken. Op deze manier voelt het ook niet alsof u er alleen voor staat en heeft u altijd iemand om op terug te vallen als het even te veel wordt.