In onze vorige blogs heeft u kunnen lezen welke instanties ingelicht moeten worden en welke bankzaken geregeld moeten worden na een overlijden.
Naast deze zaken moet u nog verschillende zaken regelen na een overlijden.
Dit hangt natuurlijk ook af van de persoonlijke situatie van de overledene en de nabestaanden.
Wij hebben hieronder op een rijtje gezet, waar u aan moet denken bij een overlijden. Zo kunt u dit lijstje afvinken.
Direct regelen na een overlijden:
- Arts waarschuwen i.v.m. verklaring van overlijden;
- Nagaan of er een testament en/of een codicil is (de overledene kan beschikkingen getroffen hebben omtrent de uitvaart);
- Contact opnemen met een uitvaartondernemer of uw uitvaartverzekeraar;
- Nagaan of er een uitvaart- of levensverzekering is;
- Akte van overlijden vragen (dat loopt meestal via de uitvaartondernemer).
Overige spoedeisende zaken:
- Werkgever en/of uitkeringsinstantie informeren en aanvragen van overlijdensuitkeringen;
- Bank(en) op de hoogte stellen;
- Een verklaring van erfrecht laten opstellen;
- Via de verklaring van erfrecht nieuwe bevoegdheden voor bankrekeningen regelen;
- Rekeningen eventueel opheffen of op een andere naam laten overschrijven;
- De noglopende betalingen doen;
- Aanvragen van (aanvullende) sociale uitkering, tegemoetkoming in de studiekosten, verlaging van belastingtarieven of huursubsidie;
- Aanvragen van pensioen;
- Alle instanties waar de overledene verder geregistreerd staat op de hoogte stellen van het overlijden.
Minder spoedeisende zaken:
- Regelen van voogdij; aanvragen van kinderbijslag, kinderopvang of gezinshulp;
- informeren van overheid i.v.m. studiefinanciering;
- Inventariseren van automatische afschrijvingen, creditcards, betaalcheques en deze zo nodig opzeggen;
- Inventariseren van banksaldi per overlijdensdatum;
- Lopende schulden inventariseren (belastingschuld, hypotheekschuld, uitvaartkosten enz.);
- (In)boedel inventariseren en zo nodig laten taxeren;
- Innen van verzekeringsuitkeringen (evt. aflossen van hypotheekverplichtingen);
- Bankkluis openen, eventueel legen en opzeggen;
- Effectendepots nagaan en regelen van beheer van onroerend goed en effecten;
- Verdeling van de boedel (na aangifte voor de successiebelasting enz.);
- Koninklijke onderscheidingen (lintjes) van de overledene terugsturen.
Een korte alfabetische checklist van praktische zaken:
Door papieren als bankafschriften en agenda’s na te gaan kunt u erachter komen welke zaken wellicht nog opgezegd moeten worden:
- Abonnementen op bijvoorbeeld sportclubs;
- Abonnementen op krant, weekblad of tijdschrift;
- ANW uitkering stopzetten of juist aanvragen;
- Auto (Motorrijtuigenbelasting);
- Automatische afschrijvingen;
- Bedrijfsvereniging;
- Belastingdienst;
- Belastingaangifte invullen;
- Belasting lagere tarieven aanvragen indien relevan;
- Creditcards;
- Donorregister;
- Gegevens bij energiebedrijf;
- Gegevens bij huiseigenaar, woningbouwvereniging;
- Overlijdensuitkering aanvragen;
- AOW aanvragen of stopzetten;
- Huursubsidie stopzetten of juist aanvragen;
- Huur opzeggen
- Hypotheken;
- Kinderbijslag;
- Kinderopvang;
- Leaseauto;
- Leningen;
- Notaris;
- Pensioenfonds;
- Sociale Dienst;
- Sociale netwerken op internet stoppen (LinkedIn, Facebook, Twitter etc.(;
- Studiefinanciering stopzetten of juist aanvragen;
- Uitkerende instanties (bijvoorbeeld AOW of ANW);
- Verzekeringen opzeggen of naam aanpassen (bijvoorbeeld WA, levensverzekering, brand-, inboedel- of reisverzekering);
- Voogdij;
- Werkgever;
- Ziektekostenverzekeraar
Duidelijkheid regelen na overlijden
Wij hopen dat u d.m.v deze lijst wat meer duidelijkheid heeft omtrent het dingen regelen na een overlijden en het inlichten van instanties. Uiteraard kunt u ook altijd met uw vragen bij ons terecht. Ook na de door ons verzorgde uitvaart van uw dierbare, kunt u ons ten alle tijden contacteren bij vragen. Wij helpen en ondersteunen u graag.