Angst na verlies van een dierbare

Bianca TangeNieuws

Angst na verlies van een dierbare - Eigen Stijl uitvaartzorg

Enige tijd geleden kon u meer lezen in onze blog over schuldgevoelens na verlies. Daarnaast komen er vele verschillende emoties kijken bij rouwen. Zoals verdriet, boosheid en opluchting maar ook angst na verlies van een dierbare is een veelgehoorde emotie. Veel mensen zijn bang dat ze volgende zijn die doodgaat of bang om nog meer dierbaren te verliezen. Het kan zijn dat u daardoor meer bezig bent met uw eigen gezondheid en ook extra oplet of de mensen in uw omgeving wel gezond zijn. Nu er iemand uit uw omgeving is overleden, weet u hoe snel het leven voorbij kan zijn. En dat kan beangstigend zijn.

Wat is angst na verlies van een dierbare?

Angst bij rouw is een gevoel van nervositeit, onrust of bezorgdheid dat optreedt na het overlijden van een dierbare. Die angst kan zich op verschillende manieren uiten, zoals:

  • Piekeren: U kunt u veel zorgen maken over verschillende aspecten van uw leven en de toekomst zonder uw geliefde.
  • Fysieke symptomen: Angst kan zich ook manifesteren in lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, maagpijn en vermoeidheid.
  • Vermijding: Sommige mensen vermijden situaties die hen herinneren aan hun verlies, omdat deze gevoelens van angst kunnen oproepen.
  • Slaapproblemen: Angst kan leiden tot moeilijkheden met inslapen of doorslapen, waardoor u zich nog vermoeider en angstiger kunt voelen.
  • Gevoelens van onzekerheid: U kunt uzelf onzeker voelen over hoe u uw leven kunt voortzetten zonder je geliefde.

Angst na verlies is een normale reactie

Angst na verlies van een dierbare is een normale reactie. Het hoort bij het rouwen. Toch is het wel heel vervelend en moeilijk om dit mee te maken. Het is belangrijk om uzelf de tijd te geven om te rouwen en hulp te zoeken als u zich overweldigd voelt. Probeer om uzelf de ruimte te geven om deze emoties te voelen, als u deze emoties onderdrukt dan wordt het later nog lastiger om het verlies te verwerken. Met tijd, begrip en zelfzorg kunt u de angst geleidelijk aan het hoofd bieden.

Praat erover

Het kan helpen om over uw angst te praten met de mensen om u heen. Zoek steun bij familie, vrienden of een professionele hulpverlener. Dit kan enorm opluchten. Of schrijf uw gevoelens op: Het bijhouden van een dagboek kan u helpen om uw gedachten en angsten te uiten, waardoor u ze beter kunt begrijpen.

Pak rust en wees geduldig

Pak uw rust wanneer u kunt, want rouwen kost heel veel energie en uw lichaam heeft tijd nodig om daarvan te herstellen. Slaap genoeg en doe zelfs overdag een dutje als u dat nodig heeft. Zorg daarnaast voor voldoende afleiding. Ga lekker wandelen met iemand uit uw omgeving of begin aan een nieuwe hobby. Blijf gezond eten en bewegen, want lichaamsbeweging en gezond eten kunnen  helpen om beter met angst om te gaan. En vooral: wees geduldig met uzelf: Rouwen is een proces dat tijd kost. Wees niet te hard voor uzelf en sta uzelf toe om uw emoties te voelen, inclusief angst.