Bij een overlijden worden er in de meeste gevallen rouwkaarten verzonden. Adressen zijn hiervoor van essentieel belang. Echter komt het in de praktijk nog vaak genoeg voor dat nabestaanden niet beschikken over een (actuele) adressenlijst voor de uitvaart, terwijl het bijhouden van een adressenlijst heel wat voordelen met zich meebrengt! Wij vertellen je wat meer over het belang van een adressenlijst voor de uitvaart.
Waarom is een adressenlijst voor de uitvaart belangrijk?
Een actuele adressenlijst waarin de adressen van familie, vrienden en kennissen staan is vrijwel onmisbaar voor het versturen van de uitnodigingen voor de uitvaart en de kennisgeving. Het is belangrijk dat de rouwkaart tijdig op de post wordt gedaan als u mensen wilt uitnodigen om de uitvaart bij te wonen. Na het overlijden van een dierbare moeten er heel wat zaken geregeld worden omtrent de uitvaart, een actuele adressenlijst kan dan erg veel tijd besparen.
Daarnaast kan een actuele adressenlijst ook een vorm van rust bieden. Doordat nabestaanden niet meer naar de juiste adressen hoeven te zoeken, kunnen zij hun tijd en energie ergens anders in stoppen. In het organiseren van het afscheid en hun rouwproces bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er nog heel wat andere voordelen verbonden aan een adressenlijst voor de uitvaart, namelijk
- Met een actuele adressenlijst kunt u uw nabestaanden ontzorgen. Zij hoeven niet zelf nog op zoek te gaan naar alle adressen en kunnen zich zo richten op het (organiseren van) het afscheid. Met een adressenlijst waar alle nodige gegevens in staan, wordt heel wat stress wegnomen.
- Door uw adressenlijst bij leven regelmatig te updaten, maakt u het voor uw nabestaanden makkelijker om te bepalen wie er een rouwkaart moeten ontvangen..
Een adressenlijst bijhouden: hoe doet u dat?
Er zijn verschillende manieren om een adressenlijst bij te houden, hieronder vindt u een aantal manieren:
Excel
We beginnen met het rekenprogramma ‘Excel’. U zou het bijna niet denken, maar met dit programma kunt u snel en gemakkelijk een adressenlijst maken en bijhouden. Dankzij de indeling met rijen en kolommen, is het programma ook goed bruikbaar voor het maken van lijstjes. U kunt de contactpersonen in de adressenlijst eenvoudig sorteren op alfabetische volgorde, de lijst makkelijk aanvullen of bijwerken. Bepaal zelf welke onderdelen u fijn vindt om te gebruiken in het bestand. Denk aan de standaardgegevens zoals:
- de voornaam;
- achternaam;
- adres;
- postcode;
- woonplaats.
Informatie zoals een telefoonnummer, e-mailadres of relatietype (broer, zus, collega, vriendin, oom) kunnen ook van belang zijn.
Een adressenboekje
Natuurlijk kunt u ook gewoon nog “ouderwets” alle adressen in een adressenboekje schrijven. Vooral voor ouderen is een adressenboek een fijne methode om al hun contacten te kunnen bijhouden. Ook als u niet zo een fan bent van het digitale is dit een prima alternatief.
Tip: gebruik bij het invullen van een adressenboek een potlood. Mocht iemand verhuizen, dan kunt u dit makkelijk aanpassen zonder de oude gegevens weg te moeten krassen. Zo houdt u het adressenboekje overzichtelijk.
Voeg een genodigdenlijst toe aan uw wensenboekje
Wilt u het nog makkelijker maken voor uw nabestaanden? Dan kunt u ook een genodigdenlijst maken. Dit is niets meer dan een adressenlijst waarin slechts de adressen en namen zijn opgenomen van de mensen die u op uw uitvaart wilt uitnodigen. Uw nabestaanden weten dan precies wie zij wel een rouwkaart moeten sturen en wie niet. In ons wensenboekje kunt u al uw wensen met betrekking tot uw eigen afscheid vastleggen. Aan dit boekje kunt ook alle adressen van vrienden, familie, kennissen en collega’s toevoegen. Zo hebben uw nabestaanden onder andere al uw uitvaartwensen in en adressen ineen. Zo kunnen zij samen met ons een afscheid organiseren naar uw wensen en in uw eigen stijl.